Lepiej Zdrowiej

Witamina D - jak ją stosować?

Witamina D zwana jest często słoneczną witaminą. Rozpuszczalna w tłuszczach, czuła na światło, łatwo się utlenia, zwłaszcza w wysokich temperaturach. Witamina D kiedyś była kojarzona głównie z profilaktyką krzywicy u niemowląt. Obecnie na całym świecie pojawia się coraz więcej badań wskazujących na jej wszechstronny, korzystny wpływ na zdrowie.

Autor: JD

Tematy: witaminy

Jak to jest z witaminą D? Ludzki organizm pozyskuje witaminę D przez skórę. Produkuje ją pod wpływem promieni słonecznych. W mniejszym stopniu z jedzenia - masła, jaj, wątroby zwierząt.

Jak pisze w swojej książce “Wróćmy do ziół” Witold Poprzęcki: “Wykryto ją w tranie jako środek przeciwcukrzycowy, naukowo opracowano póżniej. Dzięki tym odkryciom dziś już nie spotykamy tylu garbatych czy krzywonogich dzieci. Przed pierwszą wojną światową krzywica była zwana wówczas angielską chorobą, była szczególnie wśród proletariatu wielkomiejskiego chorobą nagminną.”

Witaminę D przyjmujemy przez skórę. Warto przy tym pamiętać o tym, że:

  • Niestety - w naszym regionie poprzez skórę Witaminę D możemy przyjmować tylko od maja do października. Ten czas warto dobrze wykorzystać, spędzać regularnie czas na słońcu, aby otrzymać “swoją dawkę” i aby nasz organizm wyprodukował witaminy.
  • Na ogół przesadzamy ze stosowaniem kremów z filtrem. Stosowanie kremów z filtrem 8 praktycznie odcina możliwość produkcji witaminy D w skórze.

W czym pomaga witamina D?

Pomaga w ochronie przed nowotworami (wspiera układ odpornościowy), osteoporozą (wapń jest niezbędnym budulcem kości i paznokci a witamina D jest niezbędna do jego wchłaniania), wspiera nas w walce z bakteriami i wirusami grypy, reguluje poziom cukru we krwi, który polega na zwiększaniu uwalniania insuliny.

Jak mówi tekst Witamina D daje zastrzyk energii brytyjscy badacze z New Castle udowodnili pozytywny wpływ sumplementacji:

"Badacze stwierdzili, że kuracja suplementami witaminy D znacznie polepsza stan zdrowotny osób z niedoborami tego składnika w organizmie, gdyż zwiększa wydajność działania mitochondriów, które odpowiadają za wytwarzanie w komórkach adenozynotrifosforanu (ATP) - źródła energii."

Kilka ważnych faktów znajdziesz także w filmie “Prawdziwa historia witaminy D”

Oraz w ciekawym filmie “Witamina D3 - dlaczego taka ważna?”

Jakie mogą być objawy niedoboru?

  • Nadmierne łaknienie (niski poziom tej witaminy zaburza poziom innego hormonu, leptyny, odpowiedzialnej za informowanie mózgu o stopniu nasycenia żołądka).
  • Nadwaga (badania przeprowadzone w Norymberdze wykazały, że osoby z dużą nadwagą posiadają mniej witaminy D, co związane jest z osiadaniem tej witaminy w tkance tłuszczowej).

W trosce o własne zdrowie sam powinieneś sprawdzać jej poziom we krwi, wykonując prosty test 25 - OH D.

Zostaw komentarz:

Zobacz także: