Lepiej Zdrowiej

Witamina C - objawy niedoboru i sposoby sumplementacji

Witamina C - inaczej kwas askorbinowy, lub dehydroaskorbinowy. Stosowanie witaminy C odgrywa niemałą rolę w leczeniu i zapobieganiu grypy, przeziębienia. Wzmacnia odporność. W ciele człowieka utrzymuje się dwie godziny, dlatego ważne jest przyjmowanie witaminy C z pokarmem lub sumplementacja. Niedobór może mieć negatywny wpływ na zdrowie. Szczególnie ważna jest jej suplementacja w sezonie jesienno- zimowym. Trudno jest też przecenić właściwości przeciwutleniające witaminy C.

Autor: JD

Witamina C

Tematy: witaminy

Wielkim propagatorem witaminy C był Linus Pauling (zmarł w sędziwym wieku 93 lat). Nieżyjący już badacz zostawił po sobie naukową spuściznę. Jest kontynuowana w założonym przez niego instytucie obecnie działającym pod nazwą Instytutu Linusa Paulinga na Uniwersytecie Stanowym w Oregonie. Magazyn New Scientis umiescił Paulinga na liście 20 największych naukowców (obok Alberta Einsteina był jednym na liście naukowcem z XX wieku!)

Oprócz radzenia sobie z przeziębieniem i wpływem na odporność organizmu witamina C ma właściwości: przeciwutleniające, przeciwhistaminowe, regenerujące, antywirusowe. Jest też niezbędna do regeneracji skóry, włosów, paznokci, więzadeł,, dziąseł, stawów. Przy okazji polecamy także nasze materiały o oczyszczaniu organizmu. Ma również swój udział w profilaktyce cukrzycy, pomaga bowiem w regulacji uwalniania insuliny.Czołowi badacze z instytutu Paulinga odkryli w badaniach laboratoryjnych, że kwas askorbinowy hamuje namnażanie się wirusa HIV w zakażonych komórkach człowieka.

Polecamy obejrzenie filmu dr Ratha o sumplementacji witamin:

Witamina C na przeziębienie i grypę

Są sytuacje kiedy sama dieta nie wystarczy, aby zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na witaminę C. Przy pierwszych objawach przeziębienia lub grypy warto przyjmować zwiększone ilości kwasu askorbinowego. Wtedy pomocna jest sumplementacja witaminy C. Dawka kwasu askorbinowego od 1000 mg do 2000 mg na dobę pomoże zwalczyć przeziębienie, grypę. Można ją przyjąć np. w czterech podzielonych dawkach poprzez tabletki, rozpuszczalną witaminę czy też krystaliczny proszek.

Właściwości przeciwutleniające witaminy C

Jako przeciwutleniacz witamina C pełni jedną z kluczowych ról w zapobieganiu chorobom nowotworowym. Panuje opinia, ze kwas askorbinowy potrafi ustrzec przed rakiem jamy ustnej, przełyku, żołądka czy też trzustki a może nawet macicy, odbytnicy i sutka, także przed szkorbutem Jak to wyjaśnić? Otóż witamina C podobnie jak inne przeciwutleniacze skutecznie neutralizuje wolne rodniki, które odpowiedzialne są między innymi za powstawanie chorób nowotworowych.

Dzięki swoim przeciw utleniającym właściwościom witamina C przeciwdziała powstawaniu zaćmy. Dzieje się tak ponieważ kwas askorbinowy chroni soczewkę oka przed antyoksydacyjnym oraz przeciw rodnikowym uszkodzeniem.

Witamina C, a choroby sercowe, miażdżyca

Udowodniono, że wysoki poziom witaminy C w organizmie hamuje przerost ścianek tętnic co zapobiega powstawaniu chorób sercowo-naczyniowych.

Warto wspomnieć, że słabe, ścianki tętnic organizm łata poprzez oblepianie ich cholesterolem, nazywa się to fachowo miażdżyca. Pojawia się niewydolność krążenia. W zwężonych naczyniach krew płynie wolniej, organizm więc ratuje się i zwiększa ciśnienie krwi. Z czasem narastające blaszki cholesterolowe mogą całkowicie zasklepić światło tętnicy co grozi np. zawałem serca czy udarem.

Działanie przeciwhistaminowe

Przeciwhistaminowe zastosowanie kwasu askorbinowego ma zastosowanie w terapii astmy oskrzelowej. Naukowcy z instytutu Harvarda stwierdzili, że przyjmowanie minimum 200 mg witaminy C dziennie daje mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia nieżytu i napadowego zwężenia oskrzeli (na podstawie książki pt. „Healing With Vitamins”). Inne badania udowodniły, że u osób zażywających przez kilka dni 1000mg witaminy C poziom histaminy obniżył się.

Objawy niedoboru witaminy C

Jeśli twój organizm ma niedobór witaminy C to mogą pojawić się objawy:

  • osłabienie
  • senność
  • trudne gojenie się ran
  • awitaminoza C, czyli szkorbut (krwawienie z dziąseł i wypadanie zębów, bóle mięśniowe, kostne i stawowe)

Objawy szkorbutu:

skaza krwotoczna, utrata wagi, kruchość naczyń krwionośnych, skłonność do wybroczyn, łamliwość kości, paradentoza, wypadanie zębów, mogą też wystapić zaburzenia wzrostu u dzieci, alergie, zaćma soczewkowa, wrzód żołądka, dwunastnicy i jelit.

W jakich pokarmach znaleźć witaminę C?

Dobre źródła pokarmowe witaminy C w pożywieniu: grejpfrut różowy, pomarańcze, kiwi, truskawki, papryka, brokuły, anas. cytryny,, mleko w proszku, poziomka, czarna jagoda, malina, jeżyna, jabłko, mandarynka, czereśnia, wiśnia, brzoskwinia, porzeczka czerwona i biała, kalarepa, rzeżucha, brukselka, keczup pomidirowy, ziemniak, botwina, koperek, wątroba wołowa i cielęca,nerki wieprzowe i wołowe, liść pietruszki, szparag, rzodkiewka, groch zielony, rzodkiew, pomidor, kapusta biała i kiszona, czosnek, pasternak, por

Jak dawkować?

Zalecana przez Unię Europejską górna norma dzienne przyjmowania kwasu askorbinowego w Unii Europejskiej wynosi 2000mg. Niemniej Linus Pauling przez kilkadziesiąt lat przyjmował bardzo duże dawki witaminy C bez efektów ubocznych.

Czy przyjmowanie witaminy C jest bezpieczne?

Osoby zagrożone kamicą nerkową powinny zachować ostrożność. Czytelnik musi tu wykazać rozeznanie i sam dobrą dawkę odpowiednią dla siebie, nie mniej średnia dawka dla osoby zdrowej to zazwyczaj 300-500 mg na dobę.

Oczywiście optymalną dawkę każdy dobiera samodzielnie, w zależności od indywidualnej tolerancji na kwas askorbinowy. Łatwo poznać nasycenie witaminą po burczeniu w brzuchu, czy luźnym stolcu. Nie musimy obawiać się przedawkowania, nadmiar wydalimy z moczem.

Wtamina C lewoskrętna

Kwas L-askorbinowy, to naturalna, najlepiej przyswajana postać witaminy C. Od kwasu askorbinowego różni się jedynie budową i tak jak wszystko co naturalne jest zbudowana lewoskrętnie. Co ciekawe, wchłania się bardzo dobrze do organizmu i co jest niezmiernie ważne, nie zakwasza go.

Podsumowanie

Witamina C to jedna z najwazniejszych witamin dla naszego organizmu. Jej niedobór może iec negatywne skutki. Jeśli nie dostarczasz witaminy z pożywieniem to niezbędna może być sumplementacja.

Zostaw komentarz:

Zobacz także: