Lepiej Zdrowiej

Witamina A

Witamina A, inaczej zwana wzrostową (pobudza wzrost zwierząt i ludzi), rozpuszcza się w tłuszczach oraz alkoholu a w organizmie człowieka utrzymuje się przez okres około pół roku.

Autor: JD

Witamina A

Tematy: witaminy

Niedobory witaminy A przyczyniają się do upośledzenia widzenia o zmierzchu (tzw. kurza ślepota). Dalsze problemy to nieodróżnianie barw (daltonizm), rogowacenie błon śluzowych, wysychanie i zanikanie nabłonków skóry całego ciała. Skóra staje się sucha a w oczach pojawia się “piasek”, zmętnienie oraz rozpad rogówki czego przykrą konsekwencją jest ślepota.

Inne problemy wynikające z braku witaminy A to zanik błony śluzowej nosa oraz przewodu pokarmowego, cuchnący oddech, zahamowanie wydzielania soku żołądkowego, zanik zębiny w zębach oraz osteoporoza. Widzimy więc, jak ważne jest dbanie o dostarczanie tej jakże cennej witaminy w codziennej diecie.

Warto pamiętać, że organizm człowieka posiadającego zdrową wątrobę, potrafi zamienić w witaminę A, karoten, czyli prowitaminę A, znajdujący się w wielu składnikach spożywczych.

Co zawiera witaminę A?

Najlepsze źródła prowitaminy A to:

  • dynia
  • marchew oraz sok marchwiowy
  • bataty (słodkie ziemniaki)
  • kabaczki
  • tuńczyk
  • mango
  • buraki
  • kantalupa
  • tran

Prowitaminę A zawierają też niektóre zioła, jak np. popularna mięta. Ponadto witaminę A znajdziemy w bardzo naturalnej postaci w produktach zwierzęcych, jak wątroba cielęca, wątroba, masło czy tran.

Środki ostrożności - należy pamiętać, iż witamina A posiada zdolność do kumulowania się w organizmie i przyjmowana w nadmiernych ilościach może być toksyczna. Szczególną uwagę powinny zwracać na to kobiety ciężarne i zażywanie dużych dawek z witaminą A zawsze konsultować z lekarzem.

Zostaw komentarz:

Zobacz także: