Lepiej Zdrowiej

Na czym polega wegetarianizm?

Istnieje wiele powodów dla których ktoś zostaje wegetarianinem. Mogą to być np. względy etyczne, zdrowotne czy też środowiskowe. Wegetarianie nie jedzą mięsa, ryb i owoców morza, a w wersji skrajnej także produktów pochodzenia zwierzęcego - jak np.tłuszcz zwierzęcy, żelatyna czy jajka.

Autor: JD

Na czym polega wegetarianizm?

Tematy: dieta

Wegetarianizm znany jest od tysięcy lat, został zapoczątkowany w Indiach oraz niezależnie w Grecji. Sławnymi wegetarianami byłi między innymi: Pitagoras, Leonardo da Vinci, czy Albert Einstein. Jeszcze nie tak dawno ktoś kto nie jadł mięsa uważany był za odmieńca, cudaka. Obecnie wegetarianin to człowiek, który kojarzy się raczej ze zdrowym stylem życia, i stosowaniem w diecie dużej ilości warzyw i owoców.

Wegetarianie nie spożywają ryb, mięsa, owoców morza, czasami też produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak jajka, żelatyna czy tłuszcz zwierzęcy. W zamian za to zajadają się warzywami, owocami, orzechami, tłuszczami roślinnymi, wszelakimi ziarnami. Według zwolenników dobrze skomponowana dieta wegetariańska jest bezpieczna i zdrowa także dla kobiet w ciąży.

Odmianą wegetarianizmu jest laktowegetarianizm - polega na całkowitym wyłączeniu z jadłospisu produktów mięsnych oraz ryb a dopuszczeniu mleka i jego pochodnych, oraz jajek i miodu. Weganizm z kolei polega na nie spożywajniu żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego, także nabiału, jaj. Miód konsumowany jest indywidualnie, w zależności od uznania go za produkt pochodzenia zwierzęcego czy za typowo roślinny.

Czy wegetarianie spożywają wszystkie składniki odżywcze?

To jeden z najczęstszych zarzutów wobec wegetarianizmu - czy naprawdę taka dieta zapewnia nam wszystkie potrzebne składniki odżywcze? Pamiętajmy - stosując jakąkolwiek odmianę diety wegetariańskiej - aby nie brakowało w niej białka, żelaza, kwasu foliowego, oraz witaminy B12.

Bogatym źródłem żelaza są np. otręby pszenne, kakao, melasa trzcinowa, ziemniaki w łupinach, nasiona dyni, soja, żółtko jaja, suszone morele i daktyle, pietruszka.

Odpowiednią ilość białka mogą z kolei zapewnić orzechy, migdały, świeże mleko czy jogurt. Warzywa strączkowe oraz wiele innych warzyw to wprost kopalnia białek i innych cennych składników odżywczych (np. kapusta, marchew, kalarepa).

Dla wegetarian kluczowe może być dostarczenie witaminy B12. Istnieje wiele kontrowersyjnych opini na temat uzupełniania Wit B12 przez wegetarian. Co prawda pewne bakterie znajdujące się w jelicie grubym człowieka wytwarzają jej nieaktywną postać, ale czasem może to nie wystarczyć. Źródłem witaminy B12 może być ciemna melasa z trzciny cukrowej, pyłek kwiatowy, jogurt, sery pleśniowe, ekstrakt drożdżowy czy wreszcie - odpowiednie preparaty witaminowe zawierające witaminę B12.

Zostaw komentarz:

Zobacz także: