Lepiej Zdrowiej

Odwodnienie organizmu - jak rozpoznać i zapobiegać?

Lato to okres wypoczynku, urlopów, spotkań rodzinnych. Z utęsknieniem czekamy na pierwsze promienie słońca. To również czas, w którym należy zwrócić szczególną uwagę na zagrożenie odwodnieniem. Szczególnie niebezpieczne może być odwodnienie u dzieci. Zobacz jakie są objawy odwodnienia organizmu, sposoby rozpoznania i zapobiegania..

Autor: JD

Odwodnienie organizmu

Tematy: zdrowe odżywianie

Odwodnienie organizmu może być wywołane zbyt długim przebywaniem na słońcu (przegrzaniem). Czasami dosyć łatwo zapomnieć o piciu odpowiedniej ilości płynów. Do odwodnienia może również dojść, gdy wyjeżdżamy za granicę. Spożywamy wtedy produkty do tej pory nam nie znane, nie raz zainfekowane bakteriami, pierwotniakami czy innymi pasożytami. Stąd nie trudno o biegunkę, częstą przyczynę deficytu wody w organizmie.

Jakie są objawy odwodnienia?

Do typowych objawów odwodnienia należą m.in. suchość w ustach, osłabienie, bóle i zawroty głowy. Osoba cierpiąca na odwodnienie może także odczuwać oddawać mniejsze ilości moczu, mieć zmniejszone pocenie czy obniżone ciśnienie krwi. Objawem odwodnienia bywa także gorączka, zaparcie, ciemne zabarwienie moczu.

Jak ustrzec się odwodnienia na urlopie?

Możemy ustrzec się odwodnienia pijąc dużo płynów, zwłaszcza czystej, nie słodzonej wody. Dbajmy również o to, aby uzupełniać zapas elektrolitów, takich jak sód i potas. Przed podróżą warto pić zsiadłe mleko oraz jogurt. Dzięki zawartości pożytecznych bakterii ze szczepu Lactobacillus wzmacniają one florę bakteryjną w przewodzie pokarmowym i chronią przed chorobotwórczymi bakteriami.

Słońce moze powodować odwodnienie

Jedną z przyczyn odwodnienia może być... tak lubiane słońce.

Latem szczególnie należy zwrócić uwagę na długie wystawianie się na słońce. Pocenie, przegrzanie, utrata płynów - to potencjalne niebezpieczne czynniki powodujące odwodnienie organizmu. Staraj się "oszukać"" słońce. To, co masz do wykonania na dworze zrób wczesnym rankiem lub późnym popołudniem. Najgorętsze godziny to okres zwykle między 10 rano a 17 po południu.

Aby przeciwdziałać odwodnieniu organizmu spożywamy odpowiednie ilości wody. Jak stwierdza dr. Keller “najlepsza jest woda, picie wody w nieograniczonych ilościach przywraca nawodnienie”. Wodę należy pić małymi porcjami, za to jak najczęściej.

Płyn nawodniający organizm

Aby zapobiec odwodnieniu i uzupełnić zapas elektrolitów możesz sporządzić napój z 1 litra wody, 1 łyżeczki cukru i szczypty soli. W bardziej smacznej wersji do soku pomarańczowego dodajesz miód i sól.

Pamiętaj, aby w razie jakichkolwiek wątpliwości natychmiast skontaktować się z lekarzem!

Zostaw komentarz:

Zobacz także: