Lepiej Zdrowiej

Najlepsze źródła wapnia

Wapń - większość z nas zdaje sobie sprawę, jakże cenny jest to minerał. Stanowi przecież niezbędny budulec naszych kości, chroniąc nas tym samym przed osteoporozą! Korzyści ze spożywania wapnia mamy jednak znacznie więcej.

Autor: JD

Najlepsze źródła wapnia

Tematy: witaminy i minerały

Dorosły człowiek powinien przyjmować średnio 1000 mg (1g) wapnia na dobę. Dzieci odpowiednio mniej, w zależności od masy ciała. Zapotrzebowanie na wapń zwiększa się w końcowym okresie ciąży, oraz u dzieci i zmniejsza z wiekiem. Po czterdziestym roku życia u wielu osób dochodzi do przeładowania organizmu wapniem, które objawia się między innymi rozdęciem żył czy też reumatycznymi zmianami kostnymi!

Osoby spożywające duże ilości pasteryzowanego mleka muszą jednak pamiętać o ważnej zasadzie: chcąc przyswoić takie mleko, ich organizm musi uszczuplić zapasy własnego wapnia, co w perspektywie dłuższego czasu może spowodować deficyt wapnia. Dlatego też - wbrew pozorom - mleko krowie wcale nie jest najlepszym źródłem wapnia!

Jakie są więc źródła dobrze przyswajalnego źródła wapnia?

  • Migdały (10 dkg migdałów zawiera tyle wapnia co 2,5 kg wołowiny)
  • Mleko surowe (w przeciwieństwie do mleka UHT ma dobrze przyswajalny wapń!)
  • Chudy jogurt
  • Sery topione
  • Śmietanka
  • Kapusta
  • Gorczyca
  • Brokuły
  • Łosoś
  • Sardynki z ościami
  • Sok pomarańczowy
  • Skorupka z jajka (skorupkę z ugotowanego wcześniej jajka suszymy a następnie mielimy w młynku)
  • Czekolada
  • Herbata

Produkty które działają odwapniająco (przy nadmiarze wapnia w organizmie):

  • Płatki owsiane
  • Szczaw
  • Pomidory
  • Skrzyp

Jakie sa objawy niedoboru wapnia? M.in. bóle w kościach przy zmianie pogody, nocne kurcze mięśni, umiarkowane podwyższenie cholesterolu we krwi.

Zostaw komentarz:

Zobacz także: