Lepiej Zdrowiej

Jak wzmocnić odporność organizmu?

Odporność, to gotowość organizmu do walki z wszelkimi intruzami przedostającymi się do naszego ciała. Wysoka odporność pomaga radzić sobie w sytuacjach zagrających zdrowiu. Poniżej znajdziesz praktyczne sposoby na wzmocnienie odporności.

Autor: JD

Jak wzmocnić odpornosć?

Tematy: zdrowe odżywianie, naturalne leczenie

Jedną z pierwszych rzeczy o którą warto zadbać, aby zwiększyć odporność jest odpowiedni wypoczynek. Wbrew pozorom - sen ma krytyczne znaczenie dla odporności organizmu. Zwykle mówi się, że człowiek powinien przesypiać co najmniej 8 godzin na dobę. Tak naprawdę zależy to od indywidualnych potrzeb organizmu. To właśnie podczas snu dochodzi do produkcji cytokin. Cytokiny, inaczej mówiąc substancje białkowe zwalczają wszelkiego rodzaju wirusy. Odpowiednio długi sen umożliwia też przyswojenie zjedzonego w ciagu dnia pożywienia.

Bardzo ważny dla odporności jest poranny posiłek. Nie musi to być obfite śniadanie. wystarczy odrobinę ciepłej owsianki czy innych płatków, trochę białka (jogurt) oraz witamin np. w postaci jabłka. Taki posiłek nie tuczy i jednocześnie ogrzewa organizm. Jest to bardzo istotne w profilaktyce wzmacniania odporności, zwłaszcza w chłodne jesienno - zimowe poranki.

Możesz także wzmocnić odporność organizmu dbając o odpowiednią dietę. Zapewni to odpowiednie wzmocnienie organizmu - i zwiększy twoje szanse w walce z chorobotwórczymi mikrobami. Dobrze dobrana dieta powinna być bogata w świeże warzywa i owoce, chude mięso, ciemne pieczywo, orzechy, miód oraz kasze, zimnotłoczone oleje i chudy nabiał. Wśród olejów warto zwrócić uwagę na olej kokosowy. Zawarte w nim kwasy laurynowe mają związek z budową odporności.

Probiotyki wzmacniają odporność

Probiotyki to pożyteczne bakterie powodujące fermentację mlekową. Rolą ich jest skuteczne eliminowanie wszelkich chorobotwórczych patogenów - co pomaga wzmocnić odporność organizmu. Są zatem naszymi sojusznikami. Zaliczamy do nich między innymi: Lacto-bacillus ,czy Bifidobacterium. Wraz ze zjedzonym pokarmem bakterie te docierają do jelit i pozostają tam krótki czas. Dlatego tak ważne jest jedzenie fermentowanych produktów mlecznych, tworzących przyjazne środowisko dla probiotyków.

Prebiotyki stanowią z kolei pożywkę dla probiotyków. To substancje powszechnie występujące w jedzeniu i stymulujące wzrost probiotyków. Jednym z naturalnych prebiotyków jest inulina, która obniża poziom cholesterolu i glukozy we krwi, zwiększa przyswajalność składników mineralnych, wspiera układ odpornościowy, reguluje wypróżnianie. Inulinę zawiera np. czosnek, por, cykoria, cebula, banany, niektóre zboża.

Dobrą pożywką dla wzmaniających odporność probiotyków są także kefir, kwaśne mleko, maślanka, jogurt, kiszona kapusta czy kiszone ogórki.

Witaminy

Odpowiedni poziom witamin odgrywa niebagatelną rolę w regulowaniu odporności organizmu, zwłaszcza istotny wpływ ma poziom witaminy D oraz witaminy C. Wystarczy przyjmowanie jednej łyżeczki tranu dziennie (dla osoby dorosłej) oraz około 200 - 300 mg wit C, aby uzupenić braki. Przeczytaj więcej o witaminach. Warto przy tym pamiętać, że witaminę D spożywamy przede wszystkim w sezonie jesienno+zimowym. Jednym z pierwszych objawów niedoboru witaminy D jest zwiększona potliwość ciała.

Zostaw komentarz:

Zobacz także: